Wat waren mijn drie belangrijkste competenties?
De drie belangrijkste competenties die ik wilde trainen in mijn POP tijdens de PDA cursus waren als volgt:

  • – Vakinhoudelijk & Didatisch competent
  • – Organisatorisch competent
  • – En competent in samenwerking met collega's

 

Waarom wilde ik deze competenties trainen?

Vakinhoudelijk & Didatisch competent: Ik wil in mijn kennisoverdracht en projectbegeleiding de drempel voor studenten met leerproblemen kunnen afstemmen op de problematiek die zei ondervinden. Ik wil bijdragen aan de aansluiting van jongeren met leerproblemen op de daadwerkelijke beroepspraktijk.

Organisatorisch competent: Ik wil mijn workshops en projecten niveau en leerjaar overstijgend aanbieden. Daarvoor is het voor mij belangrijk een goed beeld te hebben van de verschillende niveau's / competentieprofielen van mijn studenten. Zodat de student die projecten krijgt waarin hij of zij uitdaging kan vinden in het uitwerken van de eigen leerdoelen.

Competent in samenwerking met collega's: Ik wil graag een positieve bijdrage kunnen leveren aan het verder ontwikkelen van het onderwijs concept (Stichting Model: Innovision Solutions) dat wij als gezamelijke afdelingen (Applicatie Ontwikkeling, Media Vormgeving, en ICT Beheer) zijn gestart.

 

Wat wilde ik binnen de competenties trainen?

Vakinhoudelijk & Didatisch competent: Praktische kennis van veel voorkomende leerstoornissen en onderwijsbelemmeringen. Het her/erkennen van leerproblemen bij studenten. Het constructief communiceren van deze problematiek aan student, ouders, en hulpverlening. Het opstellen en tot uitvoering brengen van een passend plan van aanpak.

Organisatorisch competent: Het in kaart brengen van de individuele kennisniveau's van mijn studenten. zodat ik mijn lessen kan afstemmen op de individuen in mijn les. Aansluiting creëren tussen de verschillende kennisniveau's van mijn studenten. Het workshopaanbod afstemmen op het kennisniveau van mijn studenten

Competent in samenwerking met collega's:
Afstemmen van de onderwijslogistiek in het algemeen. Ondersteunen van het project coachen binnen de opleidining ICT, Media, en Design (Stichting Innovision Solutions). Geven en ontvangen van collegiale consultatie en intervisie.

 

Heb ik mijn trainingsdoelen behaald?

Vakinhoudelijk & Didatisch competent: In de nulmeting scoorde ik op (3.5 score: 32%) Uit de SBL competentie beschrijving kon ik terugleiden dat ik nog moest trainen met het: het signaleren van leerproblemen en –belemmeringen en het vaststellen van een benadering of plan van aanpak.

Als we nu naar de eindmeting kijken dan zien we dat ik nu 80% scoor op de competentie 3.5. Dit wil zeggen dat ik een grote groei heb gemaakt op het signaleren van problemen en belemmeringen en het vaststellen van een passend plan van aanpak. Dit komt overeen met de acties die ik heb gesteld in mijn PAP, en mijn POP reflectie t.a.v. deze competentie. We kunnen dus vaststellen dat ik van het niet competent zijn in dit kader ben gegroeid naar een competente docent op dit vlak. Als we naar het competentie profiel in het algemeen bekijken zijn we een gemiddel groei van 15%.

Organisatorisch competent: In de nulmeting scoorde ik op (4.3 score: 55%) Uit de SBL competentie beschrijving kon ik terugleiden ik nog moest trainen met het: plannen van mijn lessen. Vooral de afstemming met de leerlingen liep nog niet zo soepel. Daarom ben ik samen met mijn studenten gaan trainen in overlegvormen en projectmanagement..

Als we nu naar de eindmeting kijken dan zien we dat ik nu 80% scoor op de competentie 4.3. Dit wil zeggen dat mijn planning nu afgestemd is op mijn leerlingen, en dat deze nu bij hun bekend is. Als we dit nu afzetten op mijn PAP acties en POP reflectie dan zien we dat dit voortkomt uit het feit dat ik nu studenten verantwoordelijk maak voor nu eigen leerproces. Dit aan de hand van leeroffertes waarin ik studenten becoach in het formuleren van de persoonlijke leerdoelen. Merkwaardig is wel dat de Quickscan dit soort opvattingen als negatief beschouwd in de betrekking tot het organisatorische handelen. Terwijl ik juist coach op formuleren van leerdoelen, en het opstellen en uitvoeren van passende plan van aanpakken.

Competent in samenwerking met collega's: In de nulmeting kwamen voor deze competentie geen duidelijke aandachtspunten naar voren. Wel wilde ik aandacht besteden aan het afstemmen van de onderwijslogistiek op die van mijn collega's.

Als we nu naar de eindmeting kijken dan zien we dat ik nu hoog scoor (100% gemiddeld) op samenwerking met collega's. Dit is enige zins naar mijn inzicht lichtelijk overdreven. Wel heb ik mijn samenwerking verband in het Future In Mobility project uit mijn POP reflectie in het achterhoofd gehouden bij het bepalen van deze competentie. Deze samenwerkingsvorm is mij namelijk 100% meegevallen.

 

Wat zijn nu mijn toekomstplannen?
Tijdens deze cursus ben ik tot de conclusie gekomen dat ik in het docentenvak mij verder wil ontplooien als proces en vakinhoudelijke Coach binnen mbo niveau 2/3/4 opleidingen. Daarom ga ik op zoek naar een passende cursus die mij helpt nog verder te ontwikkelen in het:

  • -Managen van multidisciplinaire projecten die zowel vak als opleidingsoverstijgend zijn.
  • -Becoachen van leervragen en leerdoelen in multidisciplinaire projecten die zowel vak als opleidingsoverstijgend zijn.
  • -Becoachen, Aansturen, en Afnemen van reflectiegesprekken. Ik zou graag een gevorderde verdieping studie doen in het reflecteren in multidisciplinaire groepen.