De onderstaande analyse geeft inzicht in mijn competentie beeld dat ik heb geanalyseerd o.b.v. de quickscan van lerarenweb die ik op 13/03/2011 heb ingevuld en gesprekken die ik in de zelfde week met collega's heb gevoerd.

1) Inter-persoonlijk competent
Wat kan ik al? Wat moet ik nog leren?
Ik kan studenten reflecteren op hun werkhouding / gedrag (Daarin weet ik de verbeterpunten te benoemen).
Ik ben op de hoogte van de communicatie en omgangvorm in de leefwereld van mijn studenten.
Ik schep ruimte voor samenwerking in mijn praktijklessen.
Werkhouding en ontwikkeling van studenten over een langere periode evalueren.
Met studenten opbouwende gesprekken voeren over werkhouding / gedrag.
Omgaan met de invloed van groepsdynamica in het bijsturen van studenten.
Waarom wil ik dit kunnen:
Ik wil studenten op een constructieve manier laten werken aan het ontwikkelen van een professionele werk attitude.

 

2) Pedagogisch competent
Wat kan ik al? Wat moet ik nog leren?
Mijn studenten weten dat ze erbij horen en welkom zijn.
Mijn studenten weten dat ik van ze verlang dat ze op een respectvolle manier met elkaar omgaan.
Ik daag mijn studenten uit om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar.
Evaluatie gesprekken voeren met de begeleiding van studenten met sociaal emotionele / morele problemen.
Het vaststellen of een student last heeft van sociaal emotionele / morele problemen.
Het opstellen van een passend plan van aanpak voor leerlingen met sociaal emotionele / morele problemen.
Het bespreek maken van deze problematiek met de ouders.
Waarom wil ik dit kunnen:
Ik wil de pedagogische kennis en vaardigheden ontwikkelen die mijn in staat stellen om op een planmatige manier, een leeromgeving tot stand te brengen waarin studenten zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en verantwoordelijke personen.

 

3) Vakinhoudelijk & didactisch competent
Wat kan ik al? Wat moet ik nog leren?
Ik kan vaststellen wanneer studenten moeite hebben met de inhoud van projecten / workshops.
Ik ken het belang van de leerinhoud voor het dagelijks functioneren als ICT Beheerder. Ik kan de kwalificatie dossiers vertalen van passende projecten en workshops. Ik voor zelf veel experimentee infrastructuur onderzoek uit binnen de ICT branche en draag deze kennis over aan mijn leerlingen.
Ik heb kennis van didactische ICT leermiddelen.
Ik heb inzicht en ontwikkel mee in de onderwijs theorie die binnen de opleidingsafdeling wordt toegepast.
Praktische kennis van veel voorkomende leerstoornissen en onderwijsbelemmeringen.
Het her/erkennen van leerproblemen bij studenten.
Het constructief communiceren van deze problematiek aan student, ouders, en hulpverlening.
Het opstellen en tot uitvoering brengen van een passend plan van aanpak.
Waarom wil ik dit kunnen:
Ik wil in mijn kennisoverdracht en projectbegeleiding de drempel voor studenten met leerproblemen kunnen afstemmen op de problematiek die zei ondervinden. Ik wil bijdragen aan de aansluiting van jongeren met leerproblemen op de daadwerkelijke beroepspraktijk.

 

4) Organisatorisch competent
Wat kan ik al? Wat moet ik nog leren?
Ik maak gebruik van organisatievormen die de leeractiviteiten ondersteunen, ik koppel studenten uit lage leerjaren / niveau's met studenten uit hogere leerjaren / niveau's in projecten en lesopdrachten.
In mijn workshops / projecten / praktijklessen houdt ik een planning aan die bij de studenten bekend is.
Het in kaart brengen van de individuele kennisniveau's van mijn studenten. zodat ik mijn lessen kan afstemmen op de individuen in mijn les.
Aansluiting creëren tussen de verschillende kennisniveau's van mijn studenten.
Het workshopaanbod afstemmen op het kennisniveau van mijn studenten.
Waarom wil ik dit kunnen:
Ik wil mijn workshops en projecten niveau en leerjaar overstijgend aanbieden. Daarvoor is het voor mij belangrijk een goed beeld te hebben van de verschillende niveau's / competentieprofielen van mijn studenten. Zodat de student die projecten krijgt waarin hij of zij uitdaging kan vinden in het uitwerken van de eigen leerdoelen.

 

5) Competent in samenwerken met collega’s
Wat kan ik al? Wat moet ik nog leren?
Ik ben bekend met methodieken voor samenwerking en intervisie.
Ik werk samen met collega's aan de verbetering aan onderwijs.
Ik ben op de hoogte van de kwaliteitsnormen die binnen de school worden gehanteerd.
Afstemmen van de onderwijslogistiek.
Ondersteunen van het project coachen binnen de opleidining ICT, Media, en Design (Stichting Innovision Solutions).
Geven en ontvangen van collegiale consultatie en intervisie.
Waarom wil ik dit kunnen:
Ik wil graag een positieve bijdrage kunnen leveren aan het verder ontwikkelen van het onderwijs concept (Stichting Model: Innovision Solutions) dat wij als gezamelijke afdelingen (Applicatie Ontwikkeling, Media Vormgeving, en ICT Beheer) zijn gestart.

 

6) Samenwerken met omgeving
Wat kan ik al? Wat moet ik nog leren?

Gepland studie voortgang met huidige cijferlijst tools bewaken.
Een goed beeld vormen van welke professionele werkhouding ik mag verwachten van mijn leerlingen op de verschillende niveau's.
Ik een gesprek / presentatie goed voorbereiden en rekening houden met mijn doelgroep.

Het inrichten van SLB trajecten.
Het ten uitvoer brengen van studieloopbaan gesprekken.
Het confronteren van student en ouders t.a.v. het niet goed functioneren binnen de opleiding.
Mijn innerlijke rust bewaren tijdens het presenteren bij voorlichtingsavonden.
Waarom wil ik dit kunnen:
Ik wil voor elke student de maximale leerwinst kunnen behalen. Ik wil transparantie brengen in de studievoortgang naar de ouders van mijn studenten. En ik zie het als een uitdaging om juist die leerling met "leerproblemen" de eindstreep te laten halen met een diploma.

 

7) Reflectie & ontwikkeling
Wat kan ik al? Wat moet ik nog leren?
Ik kan mijzelf aan de hand van het kwalificatie dossier een objectief beeld vormen van het functioneren van mijn studenten.
Ik kan gesprekken voeren over het groepsproces waarin mijn studenten zich bevinden tijdens het uitvoeren van projecten.
Ik weet zelf te benoemen welke competenties de student bezit / nog dient te ontwikkelen.
 
De student te bevragen wanneer deze stil valt tijdens het gesprek.
Het reflectiegesprek zo sturen dat de student zelf eerlijk gaat evalueren over het eigen functioneren.
De student consistent een spiegel voor te houden t.a.v. het eigen functioneren.
Het begeleiden van persoonlijke actie plannen.
 
Waarom wil ik dit kunnen:
Ik wil samen met de student in staat zijn om het eigen functioneren te evalueren en te verbeteren!