1) Inter-persoonlijk competent
Handelingen tijdens het ontwikkelen van de competentie
-Ontwikkeling van een werk attitude goeimeter.
-Pilot testen van een werk attitude groeimeter.
-Voeren opbouwende gesprekken werkhouding studenten.
-Evalueren invloed indivduele benadering op groepsgedrag.
Verwijzing naar portfolio producten
Deze vind u terug in de subsectie Producten van het onderdeel POP van deze website.
De bewijslast BP101 tot BP106 uit de tabel  Bewijslast PAP: 1) Inter-persoonlijk competent beschrijven de producten die gekoppeld zijn aan het ontwikkelen van deze competentie. Klik hier voor direct over te springen naar mijn producten pagina.
Terugblik
Wat zijn de positieve consequenties Wat zijn de negatieve consquenties
Door het ontwikkelen van een groeimeter heb ik transparantie kunnen ontwikkelen naar mijn studenten toe in het beoordelen van de werk attitude.
De uitgevoerde pilot heeft mij inzicht gegeven in hoe studenten en docenten het ervaren om met een werk attitude groeimeter et werken.

Ik heb ervaring opgedaan in het voeren van opbouwende gesprekken met studenten over hun werk attitude.

Ik heb meer inzicht verkregen in welke beweegredenen leerlingen kunnen hebben om een bepaald groepgedrag te vertonen.

Het zoeken van correcte prestatie indicatoren voor het meten van werk attitude groeimeter is een moeizaam proces. Graag zou je als docent een standaard willen hebben waarop je de metingen kan baseren. Zodat je deze op een eenvoudige manier  met groepen van collega's kan vergelijken.

Het is lastig in een gevarieerde groep van verschillende opleidingsniveau's dagelijks in de groeimeter een beeld te vormen van de werk attitude. Dit kost veel tijd en je hebt niet altijd genoeg input om een 100% objectief beeld te vormen.

Hoe heb ik mij gevoeld Wat heb ik ervan geleerd
Het voeren van de werk attitude gesprekken o.b.v. de groeimetingen heeft mij tijdens de gesprekken houvast gegeven in het evalueren met studenten. Dit maakte voor mij de drempel tot het voeren van deze gesprekken lager. Studenten gingen elke vrijdag hun weekscores bekijken en vergelijken waardoor er ook in de klas over gepraat ging worden. Dat gaf mij een gevoel van acceptatie van mijn beoordeling. Ik heb geleerd werk attitude in de klas bespreekbaar te maken.
Ik heb geleerd opbouwende gesprekken te voeren met studenten.
 
Alternatieven ontwikkelen
Wat wil ik veranderen Hoe ga ik dat aanpakken
Ik wil een situatie creëren waarin studenten in hogere leerjaren / niveau's hun attitude gaan etaleren aan de lagere niveau's / leerjaren. Ik wil dus de studenten mede verantwoordelijk maken voor de attitude binnen de afdeling. Binnen de leeromgeving Stichting Innovision Solutions spelen 3de/4de leerjaren een management rol binnen de stichting. Lagere leerjaren hebben vaak een projectleider / uitvoerders rol. Ik wil de managers onder leiding van mij mede verantwoordelijk maken voor de prestaties van de afdeling.
Experimenteren
Dezelfde situatie nieuw gedrag Nieuwe situatie nieuw gedrag
Ik zou in een zelfde situatie eerder de studenten het gevoel willen geven dat zei met elkaar samen verantwoordelijk zijn voor een goede werksfeer. In een nieuwe situatie wil ik nog eerder bij mijn studenten aangeven wat ik van hun verwacht en binnen welke kaders zei dienen te functioneren.
Leer- en actiepunten
Ik wil een rol gaan spelen in het ontwikkelen van een groeimeter, welke is gericht op het meten van competenties. Wat een breder beeld geeft als mijn eerste verkennende metingen.
Ik wil met mijn leerlingen gaan onderzoeken hoe wij (leer)taken van niv2/3/4 opleidingen op elkaar kunnen gaan aansluiten. Om zo het samenhorigheid gevoel te promoten.

 

2) Pedagogisch competent
Handelingen tijdens het ontwikkelen van de competentie
-Deelname PDA lessen / Trainingen over vaststellen emotionele / morele problemen.
-Hulpvragen samen met studenten definiëren.
-Vaststellen van een passend plan van aanpak.
-Goed / Slecht nieuws gesprekken met ouders / verzorgers voeren.
Verwijzing naar portfolio producten
Deze vind u terug in de subsectie Producten van het onderdeel POP van deze website.
De bewijslast BP201 tot BP202 uit de tabel Bewijslast PAP: 2) Pedagogisch competent beschrijven de producten die gekoppeld zijn aan het ontwikkelen van deze competentie. Bewijslast RF004 uit de tabel  Reflecties op deelname lessen PDA bevat mijn reflectie op de deelgenomen les. Klik hier voor direct over te springen naar mijn producten pagina.
Terugblik
Wat zijn de positieve consequenties Wat zijn de negatieve consquenties
Ik heb ervaring opgedaan in het vaststellen van sociaal  emotionele / morele problemen.
Ik heb ervaring opgedaan in het bespreekbaar maken van de problematiek bij ouders / verzorgers.
Ik heb ervaring opgedaan in het inschakelen van 1ste lijns zorg. Dus heb geleerd problemen niet alleen aan te pakken maar juist de correcte hulpvraag te definiëren.
Ik heb ervaring opgedaan in het evalueren van oplossingsgericht coachen.
Zelf vond ik het tijdig afstand houden t.a.v. de persoonlijke problematiek waar tegen sommige studenten aanlopen lastig. Dit omdat het toch wel indruk op je kan maken, voor mij was het iin het begin wennen om dit snel los te laten en direct de juiste hulp in te schakelen.
Je schept soms bij jezelf soms verwachtingen in oplossingen die je niet altijd kan waar maken. Ik ben mijzelf altijd zeer bewust geweest dit niet naar de student toe te communiceren. Waardoor ik zelf naar de student toe wel kritisch kon over komen.
Hoe heb ik mij gevoeld Wat heb ik ervan geleerd
Het gaf mij als docent een goed opgelossingsgericht gevoel om de vermoedelijke problematiek van studenten met collega's en 1ste lijns zorg te delen. Ik heb geleerd afstand te nemen.
Ik heb geleerd de juiste zorg te koppelen aan problematiek van leerlingen.
En ik heb geleerd de zorg voortgang te bewaken.
Alternatieven ontwikkelen
Wat wil ik veranderen Hoe ga ik dat aanpakken
Ik wil graag de betrokkenheid van onze 1ste lijn zorg afdelingen vergroten. Ik wil de floormanager van onze afdeling betrekken in het koppelen en volgen van zorgtrajecten (verantwoording delen).
En ik wil vaste evaluatie periodes afstemmen met de 1ste lijn zorg afdelingen voor leerlingen die onder behandeling zijn.
Experimenteren
Dezelfde situatie nieuw gedrag Nieuwe situatie nieuw gedrag
Ik ga eerder over tot koppeling van de student problematiek aan de 1ste lijn zorg. In een vroeg stadium wil ik ouders / verzorgers koppelen met de 1ste lijns zorg, t.b.v. het in een vroeg samen aanpakken van de problematiek.
Leer- en actiepunten
Ik ben tot de conclusie gekomen dat: Ondemand oplossingsgericht coachen met passende hulpverlening is van grootbelang binnen mijn mentorschap binnen de ICT Beheer opleiding.

 

3) Vakinhoudelijk & didactisch competent
Handelingen tijdens het ontwikkelen van de competentie
-Deelname lessen PDA over veel voorkomende leerstoornissen en belemmeringen.
-Coaching passie voor professie niv2 studenten.
-Coaching definiëren leerdoelen.
-Training in het erkennen en herkennen van leerproblematiek.
-Communicatie met student, ouders / verzorgers over leerproblematiek.
-Uitvoeren passend plan van aanpak in begeleiding studenten met leerproblemen.
-Evaluatie training / studie voortgang.
Verwijzing naar portfolio producten
Deze vind u terug in de subsectie Producten van het onderdeel POP van deze website.
De bewijslast BP301 tot BP306 uit de tabel Bewijslast PAP: 3) Vakinhoudelijk & didactisch competent beschrijven de producten die gekoppeld zijn aan het ontwikkelen van deze competentie. Bewijslast RF008 uit de tabel  Reflecties op deelname lessen PDA bevat mijn reflectie op de deelgenomen les. Klik hier voor direct over te springen naar mijn producten pagina.
Terugblik
Wat zijn de positieve consequenties Wat zijn de negatieve consquenties
Ik heb kennis en inzichten opgedaan over leerproblematiek die belemmerend kan zijn in de studievoortgang.
Ik heb m.b.v. mijn collega ambulante begeleider intern en de externe ambulate dienst van de Korczakschool een leerling met Autisme Asperger zo kunnen coachen dat deze alle examens heeft gehaald, en nu een zelfstandige stage loopt! Dit deed ons team en de begeleiding er goed!

Mijn 1ste jaar niv2 leerlingen hebben kennis gemaakt met het opstellen van een showcase portfolio.
Ik heb ervaring opgedaan met studenten in het opstellen van leeroffertes t.b.v. het definiëren en vastleggen van leerdoelen.

De bezuinigingen van onze huidige politiek leggen extra druk op de ambulante begeleiding waardoor er straks de kans bestaat dat de externe begeleiding weg valt. Zelf heb ik veel gehad aan de praktische tips en ondersteuning in de begeleiding van studenten met specifieke leerproblemen. Als docent beschik ik nu over een basis kennis, maar vind de externe expertise zeer belangrijk in hoe ik deze studenten begeleid.
Hoe heb ik mij gevoeld Wat heb ik ervan geleerd
Het heeft mij veel voldoening gegeven om de leerdoelen van mijn studenten te koppelen aan echte projecten.
Ik vind dat we samen met de ambulante dienst echt wat hebben bereikt in begeleiding van studenten met leerproblemen.
Ik heb geleerd studenten te coachen in het opstellen van een showcase portfolio.
Ik heb geleerd les te geven aan studenten met een Autisme Aspger beperking.
Ik heb geleerd studenten te motiveren en te begeleiden in het definiëren van hun leerdoelen.
Alternatieven ontwikkelen
Wat wil ik veranderen Hoe ga ik dat aanpakken
Ik wil op een vroeg stadium begrip onder studenten kweken voor medestudenten met een beperking. Ik wil voorlichting over het omgaan met een collega student met een beperking laten geven door onze ambulante dienst.
Ik wil zelf kaders ontwikkelen waarbinnen mijn studenten met leerproblemen het gevoel van eigen waarde gaan in zien. Dit door ze in te zetten in projecten waarin hun kennis en vaardigheden tot uiting komt.
Experimenteren
Dezelfde situatie nieuw gedrag Nieuwe situatie nieuw gedrag
Ik becoach het definiëren van leerdoelen continu en probeer hier de verbanden te zoeken naar de dagelijkse praktijk / projecten. Ik wil leeroffertes / projecten zo gaan becoachen dat er ruimte is voor alle leeriaren / niveau's in samenwerking verbanden tussen studenten.
Leer- en actiepunten
Vanaf nu staan leeroffertes centraal in de ontwikkeling van de ICT Beheer competenties binnen mijn ICT Beheer opleidingen. Ik ga vormen zoeken die nog beter aansluiten op de verschillende niveau's. Zo zal een niv2 leerling meer begeleiding nodig hebben in het opstellen van leerdoelen als een niv4 leeringen.

 

4) Organisatorisch competent
Handelingen tijdens het ontwikkelen van de competentie
-In kaartbrengen kennisniveau's studenten
-Aansluiting creëren tussen de verschillende kennisniveau's van mijn studenten.
-Het workshopaanbod afstemmen op het kennisniveau van mijn studenten.
Verwijzing naar portfolio producten
Deze vind u terug in de subsectie Producten van het onderdeel POP van deze website.
De bewijslast BP401 tot BP407 uit de tabel  Bewijslast PAP: 4) Organisatorisch competent beschrijven de producten die gekoppeld zijn aan het ontwikkelen van deze competentie. Klik hier voor direct over te springen naar mijn producten pagina.
Terugblik
Wat zijn de positieve consequenties Wat zijn de negatieve consquenties
De leerdoelen van mijn niv4 studenten worden verzameld in Leeroffertes en toepast in uitvoering van projecten. Studenten gaan dus echt met hun individuele leerdoelen aan de slag.

Studenten met gemeenschappelijke leerdoelen (niv2/3/4) vinden aansluiting bij elkaar. Zo ontstaat ook projectoverstijgende / opleidingsoverstijgende samenwerking.
Mijn workshop aanbod is afgestemd op de leerdoelen van mijn studenten.

De studenten zijn probleemeigenaar geworden in het uitvoeren van hun leerdoelen. Ze geven zelf aan welke proces / vakinhoudelijke coach ze willen raadplegen. Dit staat op gedefinieerd in hun leeroffertes.

De eerste keer dat studenten kennis maken met het definiëren van leerdoelen hebben ze veel begeleiding nodig en kan het als beginnende coach een moeizaam proces zijn. Door oefening en strakke begeleiding gaat dit steeds beter.
Hoe heb ik mij gevoeld Wat heb ik ervan geleerd
Het trainen van deze competentie heeft mijn passie voor mijn professie nog vergroot. Het is echt super om studenten gemotiveerd met hun leerdoelen bezig te zien. Ik heb geleerd dat studenten uitdaging nodig hebben.
Ik heb geleerd dat je de inbreng van studenten serieus moet nemen.
Ik heb geleerd niveau overstijgend tegen leerdoelen aan te kijken en leerlingen aansluiting bij elkaar te laten vinden.
Alternatieven ontwikkelen
Wat wil ik veranderen Hoe ga ik dat aanpakken
Ik wil graag de drempel in het definiëren van leerdoelen om laag brengen. Zodat startende studenten binnen onze opleiding hier op korte termijn in mee kunnen doen. Ik ga in kaart brengen hoe je leerdoelen als template / menu kan aandragen bij lagere leerjaren / niveau's
Experimenteren
Dezelfde situatie nieuw gedrag Nieuwe situatie nieuw gedrag
Standaard projecten staan bij mijn niet meer centraal in het trainen van mijn studenten, maar juist de individuele leerdoelen! Dus becoach ik het voltooien van individuele leerdoelen. Ik wil nu gaan werken aan het binnenhalen van "echte" projecten uit de provincie. Iets wat bij de andere diciplines van het Team ICT, Media, en Design al gebeurd.
Leer- en actiepunten
Ik ga een start maken met het koppelen van leerdoelen aan projecten in de regio.

 

5) Competent in samenwerken met collega’s
Handelingen tijdens het ontwikkelen van de competentie
-Geven en ontvangen van collegiale consultatie en intervisie.
-Afstemmen van de onderwijslogistiek.
-Ondersteuning van het project coachen binnen Stichting Innovision Solutions.
Verwijzing naar portfolio producten
Deze vind u terug in de subsectie Producten van het onderdeel POP van deze website.
De bewijslast inclusief les fragment locatie overstijgende samenwerking BP501 tot BP511 uit de tabel Bewijslast PAP: 5) Competent in samenwerken met collega’s beschrijven de producten die gekoppeld zijn aan het ontwikkelen van deze competentie. Klik hier voor direct over te springen naar mijn producten pagina.
Terugblik
Wat zijn de positieve consequenties Wat zijn de negatieve consquenties
In de intervisie rondes hebben wij als team onze ambities, waarden / normen, sterke en zwakke punten, en groei behandeld. Als team hebben wij elkaar leren begrijpen en elkaar leren aan te vullen.

In het Future In Mobility project heb ik mijn niv2 onderwijs logistiek kunnen afstemmen met mijn collega Arthur van Noorden van het ROC locatie Zeeland.  In dit project hebben wij samen de IT Essential Hardware lessen kunnen verzorgen aan onze niv2 studenten. Wat ook een eerste stap was in het praktische harmonisatie proces tussen ROC Westerschelde en ROC Zeeland.
In het kader van het harmonisatie proces heb ik met mijn collega van ROC Zeeland dus ook 1 boekenlijst voor zowel Westerschelde als Zeeland opgesteld.

Het afstemmen van de onderwijslogistiek opleidingsoverstijgend blijkt in de praktijk een lastige aangelegenheid. Hiermee zijn wij als coaches gecontronteerd in leerprojecten waarin de verschillende disciplines: Applicatie Ontwikkeling, Media Vormgeving, en ICT Beheer samenwerken.

Wel vind ik het knap dat onze studenten nu al de samenwerking voor elkaar krijgen met een beetje coaching van onze kant.

Hoe heb ik mij gevoeld Wat heb ik ervan geleerd
In de intervisie momenten kreeg ik toch meer begrip voor mijn collega's en kreeg ik houvast in het vinden van aansluiting.
De samenwerking met de collega van  ROC Zeeland heb ik al heel positief ervaren, wat kan je toch veel van elkaar leren zowel in inhoud als omgang met studenten.
Ik heb geleerd met collega's intervisie te plegen.
Ik heb geleerd samen met collega's een onderwijsprogramma te ontwikkelen en uit te voeren.
Alternatieven ontwikkelen
Wat wil ik veranderen Hoe ga ik dat aanpakken
Ik wil mijn studenten de mogelijkheid bieden in multidisciplinaire projecten deel te nemen. Ik ga samen met mijn collega's momenten vastleggen waarin de verschillende afdelingen samen aan projecten kunnen werken.
Experimenteren
Dezelfde situatie nieuw gedrag Nieuwe situatie nieuw gedrag
Nu in het kader van de harmonisatie van ROC Westerschelde en ROC Zeeland de samenwerking is gestart wil ik deze gaan uitbouwen, zodat opleidinglocaties elkaar kunnen aanvullen.  Ik ga samen eens met collega's een plan opstellen waarin we vastleggen hoe we de samenwerking tussen de verschillende disciplines kunnen optimaliseren.
Leer- en actiepunten
Ik wil mijn coachvaardigheden opleidingsoverstijdend gaan aanbieden, dus niet meer alleen opleidingsgebonden maar meer expertise / proces gebonden.

 

6) Samenwerken met omgeving
Handelingen tijdens het ontwikkelen van de competentie
-Deelname SLB cursus.
-SLB begeleiding studenten ICT Beheer.
-Voorlichtingsavonden verzorgen.
Verwijzing naar portfolio producten
Deze vind u terug in de subsectie Producten van het onderdeel POP van deze website.
De bewijslast BP601 uit de tabel  Bewijslast PAP: 6) Samenwerken met de omgeving beschrijven de producten die gekoppeld zijn aan het ontwikkelen van deze competentie. Klik hier voor direct over te springen naar mijn producten pagina.
Terugblik
Wat zijn de positieve consequenties Wat zijn de negatieve consquenties

Tijdens de SLB cursus die intern op het ROC Westerschelde werd gegeven door Ineke Beumer van Onderwijsadviesbureau Dekkers bv heb ik getraind met: De vormgeving van studieloopbaanbegeleiding, Situationele Didactiek, Ruimteverdeling en gespreskinterventies, POP/PAP, Voeren van waarderende reflectiegesprekken, en Oplossingsgerichte SLB. Deze cursus heeft mij inzicht gegeven in het voeren van SLB gesprekken en het verzorgen van SLB trajecten. Deze kennis heb ik meegenomen in het begeleiden van mijn studenten, op het gebied van duidelijk krijgen van leervragen en leerdoelen.  Deze inzichten heb ik ook meegenomen in de producten die ik heb aangetoond bij de competenties 3 (Vakinhoudelijk) & 4 (Organisatorische).

Voorlichting: Op 28 november 2012 heb ik met mijn collega Vincent Brunings een voorlichtingsavond verzorgd bij het Zeldenrust Steelantcollege aan potentiële studenten Applicatie Ontwikkeling, Media Vormgeving, en ICT Beheer. Meestal vind ik het best spannend om voor een vreemde groep te presenteren. Door samen deze voorlichting te verzorgen voelde ik mij op mijn gemak, we hebben het geven van de voorlichting afgewisseld.

Tijdens het trainen van deze competentie heb ik minder de nadruk gelegd op de samenwerking die ik verzorg met bedrijven in de regio. Hier heb ik dan ook geen bewijzen over verzameld. Als ik mijn portfolio ga updaten wil ik dit ook gaan showcasen, zodat ook inzichtelijk word wat ik beteken op het gebied van stagebegeleiding en samenwerking met het bedrijfsleven.
Hoe heb ik mij gevoeld Wat heb ik ervan geleerd
Door het volgen van de SLB cursus en het geven van een voorlichtingsronde voel ik dat ik zekerder ben geworden in het communiceren aan ouders / bedrijven hoe wij met studenten werken en waarom wij dit zo doen. Ik geleerd hoe ik met leerlingen leerdoelen kan stellen.
Ik heb geleerd de studieloopbaan wensen van mijn studenten te vertalen naar een passend opleidingsaanbod / stageplek.
Ik heb geleerd team / opleiding ambities aan de omgeving duidelijk te maken.
Alternatieven ontwikkelen
Wat wil ik veranderen Hoe ga ik dat aanpakken
Ik wil mijn aandeel in het binden van stagebedrijven inzichtelijk maken. Ik ga mijn studenten motiveren in het showcasen van de projecten die zij tijdens de stage onder mijn coaching hebben uitgevoerd.
Experimenteren
Dezelfde situatie nieuw gedrag Nieuwe situatie nieuw gedrag
Ik ga SLB positie inzetten om de maximale leerwinst voor studenten te behalen in projecten, stage's, en opleidingskeuzes. Ik ga bij nieuwe studenten aan het begin van de opleiding aandacht besteden aan oriëntatie op de arbeidsmarkt en loopbaan perspectief.
Leer- en actiepunten
Ik ga in schooljaar 2012 / 2013 met de nieuwe lichting studenten gelijk starten met het SLB activiteiten. Waaronder het brengen van bedrijfsbezoeken, waar ik dit schooljaar met mijn leerlingen al aandacht aan besteed.

 

7) Reflectie & ontwikkeling
Handelingen tijdens het ontwikkelen van de competentie
-Voeren van reflectiegesprekken.
-Begeleiding persoonlijke actieplannen.
Verwijzing naar portfolio producten
Deze vind u terug in de subsectie Producten van het onderdeel POP van deze website.
De bewijslast BP701 tot  BP704 uit de tabel  Bewijslast PAP: 7) Reflectie & ontwikkeling beschrijven de producten die gekoppeld zijn aan het ontwikkelen van deze competentie. Klik hier voor direct over te springen naar mijn producten pagina.
Terugblik
Wat zijn de positieve consequenties Wat zijn de negatieve consquenties
Tijdens het trainen van deze competentie heb ik gefasseerd kennis gemaakt met het voeren van reflectiegesprekken met examen studenten van de niv4 opleiding ICT Beheer. De fassering die ik heb toegepast is: Eerst onder begeleiding van collega's reflectie gesprekken voeren. Daarna heb ik in het bijzijn van een collega als ondersteuning reflectie gesprekken gevoerd, Waarna ik zelfstandig reflectie gesprekken ben gaan voeren. Het voeren van reflectiegesprekken kost veel tijd en energie. Ik probeerde voor de training daarom zo veel mogelijk reflecties groepsgewijs af te handelen. Tijdens de training ben ik in gaan zien dat individuele reflectiegesprekken veel waardevoller zijn voor zowel de student als voor de coach, die de studie van de student moet begeleiden. Helaas lukte mij het nog niet om tijdens de training ook deze gesprekken met alle trainende studenten te houden.
Hoe heb ik mij gevoeld Wat heb ik ervan geleerd
Ik voel mij nu zeker en vaardig in het voeren van reflectiegesprekken. Dit is al doende gegroeid tijdens het trainen. Op welke manier je een reflectiegesprek als coach kunt bevragen.
Alternatieven ontwikkelen
Wat wil ik veranderen Hoe ga ik dat aanpakken
Ik wil ook individuele trainende reflectiegesprekken gaan voeren. Ik ga tijdens mijn lessen en workshops ruimte maken voor reflectie momenten.
Experimenteren
Dezelfde situatie nieuw gedrag Nieuwe situatie nieuw gedrag
Ik ga nu veel makkelijker over tot het voeren van reflectiegesprekken. Ik wil de vraag tot reflectie vanuit de student gaan becoachen.
Leer- en actiepunten
Deelname aan een SLB cursus die binnen het ROC Westerschelde wordt aangeboden.